Przed debiutem hybrydowej ery w WRC, podczas zbliżającego się Rajdu Monte Carlo, pokazano nowe barwy oraz ujawniono nazwiska kierowców i pilotów Forda.
Zespół M-Sport Ford World Rally Team podczas Rajdu Monte Carlo będą reprezentować – Craig Breen, Adrien Fourmaux, Gus Greensmith oraz legenda rajdów – Sébastien Loeb.
Podczas Rajdu Monte Carlo w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata FIA zacznie się nowa era – po raz pierwszy na odcinkach specjalnych pojawią się samochody najwyższej kategorii z hybrydowym układem napędowym.
M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 zadebiutuje podczas Rajdu Monte Carlo, który odbędzie się w dniach 20-23 stycznia. Za kierownicą trzech samochodów zasiądą – Craig Breen, Adrien Fourmaux i Gus Greensmith, którzy będą startować przez cały sezon WRC 2022. Ponadto, podczas tych zawodów do zespołu M-Sport Ford World Rally Team dołączy dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata FIA – Sébastien Loeb, który Rajd Monte Carlo wygrywał już siedmiokrotnie.
Sezon 2022 to 25. rocznica niezwykle udanego partnerstwa w WRC między firmami Ford iM-Sport. Razem zdobyły one siedem tytułów mistrzowskich i wygrały ponad 1500 odcinków specjalnych w kultowych samochodach rajdowych, takich jak M-Sport Ford Fiesta WRC i Ford Focus RS WRC. Od początku współpracy M-Sport i Ford osiągnęły w klasyfikacji producentów rekordową liczbę 268 punktów z rzędu.
– Jednym z najbardziej wyjątkowych aspektów WRC na przestrzeni lat było wyraźne powiązanie między samochodami rajdowymi o bardzo wysokich osiągach a ich drogowymi odpowiednikami – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance. – Dlatego tak ważne jest, aby nowa era w WRC odzwierciedlała przejście branży na samochody zelektryfikowane. Ford jest w pełni zaangażowany w zelektryfikowaną przyszłość, a udział samochodu M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 w najtrudniejszych rajdach na świecie pomoże nam opracować jeszcze bardziej zaawansowane zelektryfikowane układy napędowe w autach, które mogą kupić klienci.
Nowy model M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 jest pierwszym zelektryfikowanym samochodem wyczynowym Forda, napędzanym podobnym układem napędowym, jak samochód drogowy Puma EcoBoost Hybrid1), na którym bazuje. Hybrydowy układ napędowy nowej generacji odzyskuje energię podczas hamowania i jazdy wybiegiem oraz przechowuje ją w akumulatorze, o pojemności 3,9 kWh. Energia ta jest następnie wykorzystywana do wspomagania znakomitych osiągów turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6 litra poprzez wielokrotne, maksymalnie trzysekundowe, „doładowanie” za pomocą silnika elektrycznego o mocy 100 kW.
Samochód może również wykorzystywać zelektryfikowany układ napędowy do poruszania się po terenach zamieszkałych, w parkach serwisowych i na trasach dojazdowych między odcinkami specjalnymi przy użyciu wyłącznie energii elektrycznej. Akumulator można ładować za pomocą zewnętrznego źródła zasilania w wyznaczonych strefach między odcinkami specjalnymi. Ładowanie trwa około 25 minut.
Ponadto, od sezonu 2022, zawodnicy klasy FIA WRC Rally1 do zasilania silników spalinowych w samochodach rajdowych będą korzystać z paliwa, które nie zawiera paliw kopalnych i które łączy składniki syntetyczne i biodegradowalne. To paliwo w 100% zrównoważone.
– To był bardzo pracowity czas, kiedy przygotowywaliśmy samochody i zespół do tegorocznego Rajdu Monte Carlo i otwarcia sezonu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata 2022. Jednocześnie taki czas, który wart był każdego wysiłku – powiedział Richard Millener, szef zespołu M-Sport. – Dzięki pomocy i wsparciu kolegów z Forda na całym świecie skonstruowaliśmy fantastyczny samochód o ogromnym potencjale i nie możemy doczekać się, aby zaprezentować go w trakcie sezonu. Wielkie podziękowania dla wszystkich zaangażowanych w dotarcie do tego punktu i pomoc w dotrzymaniu tak napiętych terminów. Czujemy się bardzo dumni, że możemy reprezentować Forda na arenie światowej w 25. roku współpracy!
Samochód M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 odzwierciedla zaangażowanie Forda w elektryfikację. W zeszłym roku firma ogłosiła, że do połowy 2026 roku 100 procent gamy jej samochodów osobowych w Europie będą stanowić modele elektryczne lub hybrydowe typu plug-in, które będą mogły poruszać się z zerową emisją spalin; Ford także zadeklarował przejście na samochody wyłącznie elektryczne do 2030 roku.
Noworoczny GIGA SPORT!