Rajdowi liderzy pod presją

-

- Reklama -

Na tydzień przed rozpoczęciem trzeciej rundy W2RC organizatorzy opublikowali listę zgłoszeń do rajdu BP Ultimate Rally-Raid Portugal.

W Grândoli stanie na starcie 151 pojazdów FIM/FIA, w tym 58 zgłoszonych w kategorii W2RC. 30 kierowców W2RC znajduje się na listach FIM, a 28 załóg W2RC na listach FIA. W rajdzie zobaczymy też Polaków – dwie załogi samochodowe, jeden motocyklista i aż trzech quadowców.

W kategorii motocykli RallyGP Ross Branch (Hero MotoSports), lider mistrzostw po Abu Dhabi Desert Challenge, zmierzy się ze zwycięzcą Dakaru, Rickym Brabecem (Monster Energy Honda), zajmującym drugie miejsce w klasyfikacji generalnej ze stratą zaledwie 12 punktów. Na trasę powróci drugi z zawodników Hero, Sebastian Buhler. Z kolei obsada HRC, łącznie z Brabecem, liczy pięciu motocyklistów.

- Reklama -

W Rally2 Jean-Loup Lepan (Duust Rally), aktualny lider, ma zaledwie sześciopunktową przewagę nad drugim w klasyfikacji generalnej Romainem Dumontierem (Dumontier Racing). Konrad Dąbrowski (Duust Rally), zwycięzca w tej klasie w Abu Zabi, jest obecnie trzeci. W kategorii quadów zwycięzca Dakaru Manuel Andújar nadal prowadzi z przewagą dwóch punktów nad Hanim Alnoumesim.

Carlos Sainz sprawił niespodziankę w kategorii samochodów. Lider klasyfikacji generalnej, zwycięzca Dakaru z Audi, zasiądzie za kierownicą X-raid Mini JCW. Nasser Al-Attiyah (Nasser Racing by Prodrive), jego bezpośredni rywal w klasie Ultimate, traci dziewięć punktów. Guerlain Chicherit i Guillaume de Mevius (Overdrive Racing) są zaledwie o pięć punktów za Katarczykiem.

W klasie Challenger można się spodziewać kontynuacji walki kierowców Can-Am Factory, Rokasa Baciuški i Austina Jonesa. Amerykanin, zwycięzca poprzedniej rundy jest tuż za prowadzącym Litwinem w klasyfikacji. Lider klasy SSV Yasir Seaidan (MMP) ma wyraźną przewagą nad Sebastiánem Guayasaminem (FN Speed).

Lista zawodników dopuszczonych do startu zostanie opublikowana 2 kwietnia, po odbiorach administracyjnych i technicznych. Podczas pięciu dni rajdu do pokonania będzie 1758 kilometrów podzielonych na pięć etapów, w tym 1008 kilometrów odcinków specjalnych.

- Reklama -

Drugi w klasie RallyGP na mecie Dakaru i Abu Dhabi Desert Challenge Ross Branch, zawodnik Hero jest liderem klasyfikacji generalnej dzięki konsekwencji, jaką wykazał się w dwóch pierwszych rajdach sezonu. Tuż przed startem w rundzie, która będzie półmetkiem sezonu, Botswańczyk ma na koncie 50 punktów. W Portugalii „Kalahari Ferrari” spotka się ze stawką Monster Energy Honda, która atakowała go podczas dwóch tygodni ścigania w styczniu. „Czerwonym” przewodzić będzie Ricky Brabec, zwycięzca Dakaru, mający na koncie 38 punktów. Kalifornijczyk lubi otwartą pustynię, a portugalskie i hiszpańskie trasy nie należą do jego ulubionych terenów. Jednak weteran HRC, który wygrał dwa Dakary (2020–24) od czasu dołączenia do japońskiego zespołu w 2015 r., będzie wspierany przez czterech kolegów z zespołu. Dwóch z nich wygrywało już na Półwyspie Iberyjskim. Pablo Quintanilla, który dołączył do Hondy w 2021 r., w tym samym roku wygrał Rajd Andaluzji podczas swojego debiutu na CRF Rally. Chilijczyk jest szósty w mistrzostwach z 17 punktami. Zrekrutowany w następnym sezonie Adrien Van Beveren wygrał finałową rundę sezonu W2RC w Andaluzji w 2022 roku. Francuz, trzeci w Dakarze 2024, zajmuje czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej z 24 punktami i może dogonić duet widniejący na czele klasyfikacji. Skyler Howes, który jest w zespole od ostatniego rajdu sezonu 2023, odpadł z dwóch rajdów, w których jechał Hondą. Teraz liczy na pierwszy dobry wynik z „czerwonymi”. Tosha Schareina, najmłodszy zawodnik ekipy Rubena Farii, także nie ukończył ostatniego Dakaru, odpadając na 1.etapie. Hiszpan będzie chciał powtórzyć swoje wyniki z 2023 roku, tym bardziej, że 4. etap rajdu w całości odbędzie się w Hiszpanii. Hero MotoSports będzie miało tylko dwóch zawodników, którzy będą bronić prowadzenia w klasyfikacji producentów w starciu z pięcioma motocyklistami Hondy. Sebastian Buhler wróci po wypadku na Dakarze. Ten powrót będzie miał szczególne znaczenie dla urodzonego w Niemczech zawodnika Hero, który większość życia spędził w Portugalii. Indyjska marka ma obecnie 75 punktów, a Honda 62. Do trzeciej rundy zgłosiło się w sumie siedmiu zawodników RallyGP.

Również w klasie Rally2 wystartuje siedmiu motocyklistów. Podobnie jak Ross Branch, Jean-Loup Lepan dzięki swojej konsekwencji jest liderem po dwóch rundach. Francuz, trzeci zawodnik W2RC Rally2 w Yanbu i drugi w Abu Zabi, ma 44 punkty i ma zaledwie 6 punktów przewagi nad swoim rodakiem Romainem Dumontier, który zdobył 38 punktów w Dakarze. Konrad Dąbrowski, zwycięzca w Rally2 i drugi w klasyfikacji generalnej Abu Dhabi Desert Challenge, jest trzeci w mistrzostwach z 36 punktami. Polak traci zaledwie dwa punkty do „Dudu”. Po dwóch rundach pierwszą trójkę Rally2 dzieli tylko osiem punktów! Bradley Cox (BAS World KTM Racing), który w Dakarze uplasował się pomiędzy Dumontier, a Lepan, ma 30 punktów. Jan Brabec (Strojent Racing) jest piąty z 25 punktami, Mathieu Dovèze (BAS World KTM Racing) jest siódmy z 17 punktami, a na starcie stanie także Sébastien Herbet (Dumontier Racing).

Manuel Andújar przewodzi w kategorii quadów z 38 punktami zdobytymi dzięki zwycięstwu w Dakarze. Lider ma niewielką, czteropunktową przewagę nad drugim w Abu Zabi Hanim Alnoumesim. Z 34 punktami Saudyjczyk jest tuż za Argentyńczykiem. Jednak mając zaledwie 10 punktów przewagi nad piątym w klasyfikacji generalnej Jurajem Vargą, Alnoumesi będzie musiał szybko zaaklimatyzować się na europejskich trasach, jeśli nie chce być pokonany przez zawodników z tego kontynentu. Słowak ma solidne doświadczenie w W2RC. Ma je też Kamil Wiśniewski, który w Emiratach odpadł z rajdu po kraksie. W klasyfikacji generalnej Polak jeszcze nie ma na koncie punktów, ale może stanowić zagrożenie dla Saudyjczyka, podobnie, jak zawodnicy CFMoto, Antanas Kanopkinas (17 punktów) i Gaetan Martinez, którzy regularnie pojawiają się na europejskich trasach. Boliwijka Suany Martínez jest siódmym potwierdzonym zawodnikiem quadów W2RC. Poza tą klasyfikacją w rajdzie zmierzy się dwóch kolejnych polskich quadowców – Mikołaj Krysik i Marcin Wilkołek.

Portugalia będzie pierwszą rundą sezonu dla zawodników Rally3, który obejmuje trzy ostatnie rajdy W2RC. Dziewięciu zawodników będzie rywalizować na motocyklach enduro wyposażonych w większe zbiorniki paliwa i przyrządy nawigacyjne przeznaczone specjalnie do rajdów.

Co za niespodzianka! Carlos Sainz zasiądzie za kierownicą Mini JCW Rally Plus z zespołu X-raid prowadzonego przez Svena Quandta, który podczas ostatniego Dakaru odpowiadał za program Audi Sport. „El Matador” skoncentruje się zatem w 100% na obronie prowadzenia w klasyfikacji kierowców, gdyż nie zdobędzie tu dla Audi punktów w klasyfikacji producentów. Wśród producentów dominuje Toyota (108 pkt), wyprzedzając Nasser Racing by Prodrive (76 pkt). W klasyfikacji kierowców dwukrotny, urzędujący mistrz świata (67 pkt) depcze po piętach Carlosowi Sainzowi (76 pkt). Po wycofaniu się z Dakaru Nasser Al-Attiyah poprawił swoją sytuację po Abu Dhabi Desert Challenge, wygrywając go ze swoim nowym pilotem Edouardem Boulangerem. Dzięki temu zmniejszył stratę do Hiszpana do dziewięciu punktów. Wypadki na wydmach zmusiły kierowców Overdrive Racing, Guillaume’a de Meviusa i Guerlaina Chicherit, do wycofania się z drugiej rundy mistrzostw. Jednak punkty zdobyte przed tymi pechowymi wydarzeniami, dodane do ich świetnych drugich i trzecich miejsc za Sainzem w klasyfikacji W2RC w Dakarze, plasują ich tuż za Katarczykiem. Francuz jest trzeci w klasyfikacji generalnej (64 pkt), a Belg czwarty (62 pkt). Czołową czwórkę po dwóch rundach dzieli 14 punktów. Walka w kategorii Ultimate w drugiej połowie mistrzostw nigdy nie była tak zacięta od czasu powstania W2RC! Alex Winocq, stały pilot Guerlaina Chicherit, nie jest gotowy do powrotu w portugalskiej rundzie. Jego miejsce zajmie Mathieu Baumel, dwukrotny i urzędujący mistrz świata. Obaj znają się dobrze, ponieważ wspólnie debiutowali w Dakarze w 2005 roku. Yazeed Al-Rajhi, drugi w ADDC po wycofaniu się z Dakaru, zapewne będzie się dobrze czuł na trasach w stylu WRC. Saudyjczyk jest piąty w klasyfikacji generalnej (51 pkt). Trzej nowi kierowcy TGR, Lucas Moraes, Seth Quintero i Saood Variawa, również wystartują w Portugalii, podobnie, jak standardowi zawodnicy Overdrive Racing – Denis Krotov, Juan Cruz Yacopini, Eugenio Amos, Lionel Baud oraz zawodniczka Aliyyah Koloc (Buggyra ZM Racing). Pod marką Prodrive ponownie wystartują brazylijscy bracia Marcos i Cristian Baumgart (X-Rally Motorsport), punktując dla Prodrive, obok Nassera Al-Attiyah, w klasyfikacji producentów. Z kolei wisienką na torcie zespołu X-raid jest Joao Ferreira, oficjalny kierowca Can-Am SSV w pierwszych dwóch rundach sezonu, który będzie się ścigał w klasie Ultimate obok Carlosa Sainza. Portugalski kierowca zdobył Puchar Świata FIA Baja w 2022 roku, wygrywając Baja Portalegre w Mini z X-raidu. W zeszłym roku kierowca z Leirii ponownie wygrał ten rajd, tym razem za kierownicą Mini JCW Rally Plus. W klasyfikacji W2RC w klasie Ultimate zmierzy się 16 aut. Poza klasyfikacją mistrzostw w rajdzie wystartują dwie polskie załogi w Hiluxach – Magdalena Zając i Marcin Pasek oraz Tomasz Baranowski i Konrad Dudziński.

W kategorii Challenger rywalizacja między siedmioma zgłoszonymi załogami będzie się toczyć dwutorowo – o prowadzenie w klasyfikacji oraz o miejsce na podium. W obu przypadkach walka jest zacięta. W centrum uwagi znajdują się dwaj kierowcy fabryczni Can-Am. Dwukrotny zdobywca tytułu SSV Rokas Baciuška nie tylko podjął w tym sezonie wyzwanie w klasie o tej samej nazwie, ale także postawił sobie za cel zdobycie trzeciej korony z rzędu. Litwin zdominował klasyfikację generalną ze 114 punktami, a za nim, z dorobkiem 100 punktów jest jego kolega z zespołu, Austin Jones. Amerykanin zwyciężył w Abu Zabi zaledwie o kilka minut, ale w Yanbu był za Baciušką. Za dwoma fabrycznymi Can-Amami znajduje się Nicolás Cavigliasso, lider marki Taurus jadący w barwach zespołu Wevers. Walczy on z Marcelo Gastaldim, również w Taurusie, ale w zespole BBR. Argentyńczyk ma 79 punktów, a Brazylijczyk 77. Tuż za nimi jest Dania Akeel (BBR) z 51 punktami. Lokalni zawodnicy Ricardo Porem (MMP) i Mario Franco (Franco Sport) mają szansę poprawić swoje obecne pozycje, odpowiednio siódmą (32 pkt) i ósmą (20 pkt). W tej kategorii też jest niespodzianka na liście zgłoszeń, choć poza stawką W2RC – za sterami Taurusa zasiądzie bowiem Sebastien Loeb.

W kategorii SSV spośród pięciu załóg rywalizujących w mistrzostwach nie do pokonania jest w tym roku Yasir Seaidan, mający na koncie 146 punktów. Jego głównym rywalem jest Ekwadorczyk Sebastián Guayasamin z dorobkiem 87 punktów. Rebecca Busi (Onlyfans Racing), mająca 45 punktów, może mieć nadzieję na odzyskanie trzeciego miejsca w mistrzostwach. Włoszka musi jednak uważać na Hiszpana Ricardo Ramilo (Escuderia Ramilo), który ma 38 punktów. Claude Fournier (MMP), numer jeden na świecie w SSV w 2017 roku, w tym sezonie powraca do klasy, w której odnosił pierwsze sukcesy. Francuz wykorzysta swoje doświadczenia z zawodów 24H TT w Portugalii, które wygrał w tej samej kategorii rok temu.

PROGRAM RAJDU

3 kwietnia: Prolog w Grândoli (5 km)

OS1 część 1 (SS: 100km)

OS1 część 2 (SS: 3 km)

4 kwietnia: OS2 (SS: 220 km)

5 kwietnia: OS3 (SS: 282 km)

6 kwietnia: OS4 (SS: 270km)

7 kwietnia: OS5 (SS: 133 km)

- Reklama -

UDOSTĘPNIJ

GIGA SPORT

Kto zagra w finale Ligi Mistrzów? Kup najnowszy GIGA Sport i zgarnij koszulkę Mbappe!!!

Robert Lewandowski, Erling Haaland, czy Kylian Mbappe? Kto wygra Ligę Mistrzów? GIGA plakaty: Mbappe, Manchesteru City, Lewego, Watkinsa, Jamala, Martineza, Diaza Kane'a i Fornala. A do...