Chociaż kibicowanie polskiej drużynie narodowej to pasmo najróżniejszych emocji, piłka nożna to ewidentnie nasz sport narodowy.
Potwierdza to badanie przeprowadzone w sierpniu 2024 przez Flashscore. Użytkownicy zostali zapytani o częstotliwość oglądania meczy piłkarskich. Aż 59,6% respondentów wskazało, że ogląda mecze każdego dnia i określa się jako wielkich fanów piłki nożnej. 21,1% uważa się za fanów tej dyscypliny sportowej, chociaż nie śledzi rozgrywek każdego dnia. Podczas gdy znacząca większość polskich użytkowników Flashscore regularnie ogląda mecze, zaledwie 9,1% biorących udział w ankiecie ogląda mecze piłki nożnej od czasu do czasu, 4,1% ogląda meczenie okazjonalnie podczas dużych imprez sportowych i jedynie 6,4% respondentów nie śledzi rozgrywek piłki nożnej.
Blisko połowa respondentów (45,6%) wskazuje, ze ogląda do 3 meczy Ekstraklasy w każdym tygodniu, a 27,7% z nich ogląda co najwyżej jedną z rozgrywek polskiej ligi tygodniowo. Najwięksi fani, oglądający 6 i więcej meczy Ekstraklasy, stanowią 12,3% wszystkich odpowiadających, a ci, którzy oglądają do 5 meczy tygodniowo – 14,4%.
Polscy fani typują, kto ma największe szanse na wygraną
Wśród respondentów badania przeprowadzonego przez Flashscore na polskich użytkownikach serwisu, największy odsetek stanowią fani warszawskiej Legii (19,8%). Na drugim miejscu pod względem liczebności znaleźli się fani Lecha Poznań (16,7%), a na trzecim – kibice Widzewa Łódź (9%). Zaraz za podium znaleźli się fani Górnika Zabrze (6,9%), Pogoni Szczecin (6,3%) oraz Jagielloni Białystok (5,2%).
A kto zdaniem Polskich kibiców wygra obecny sezon Ekstraklasy?
Znaczącą przewagę wśród respondentów osiągnęła Legia Warszawa – aż 47,7% respondentów wskazuje warszawski klub jako ten, który ma największe szanse na zwycięstwo. Drugą najczęściej pojawiającą się odpowiedzią w badaniu była Jagiellonia Białystok – ta jednak cieszyła się znacznie mniejszą popularnością, osiągając 17,8% odpowiedzi w badaniu. Na trzecim miejscu uplasował się Lech Poznań (11,5%).
Czarny koń sezonu i spodziewani przegrani
Flashscore zapytał badanych, kto ich zdaniem będzie największą niespodzianką obecnego sezonu. Największa liczba respondentów (23,3%) wskazała Widzew Łódź. 17,4% badanych opowiedziało się za Motorem Lublin, a 13,2% – za Piastem Gliwice. W tym wypadku przeważa wiara w mniejsze i nowe w Ekstraklasie kluby. Najmniejsze zaskoczenie polscy kibice oczekują od Stal Mielec, Zagłębia Lubin czy Śląska Wrocław.
Polscy kibice wiedzą, że kibicowanie polskim drużynom to niełatwe zadanie, które nie raz niesie za sobą również te gorzkie emocje. Zapytani o trzy drużyny, które po sezonie 2024/2025 odpadną z Ekstraklasy wskazali Koronę Kielce, która zdobyła niechlubne 59,7% głosów, Puszczę Niepołomice (47,2%) oraz Stal Mielec (36,1). Największymi „pewniakami” są Pogoń Szczecin (zaledwie 0,7%), Raków Częstochowa (1%) oraz Piast Gliwice (1%).
Jak i gdzie oglądają mecze Polacy
Według badania przeprowadzonego przez Flashscore, polscy kibice będą oglądać mecze w większości w swoich domach – opowiedziało się za tym aż 92,6% respondentów. 37% wskazało, że zamierza wybrać się na mecz na żywo, a 14,1%, że mecze będzie oglądać u znajomych. Równie popularnym miejscem na oglądanie meczy okazały się bary i restauracje (13,4%) oraz miejsce pracy (11,3%).
Ci, którzy zostają w swoich domach, aby przyglądać się zmaganiom polskich drużyn, najchętniej wybierają do oglądania duży format – jak telewizja (84,9%). Na drugi miejscu uplasował się smarfon (37%), a na trzecim – komputer stacjonarny (26,4%). Tuż za nim – laptop z 21,8% głosami.
Wśród użytkowników biorących udział w badaniu, stanowcza mniejszość wybiera się na mecze na żywo – zaledwie 3,5%. Kibice, którzy stawiają na mecze na żywo na stadionie klubu, jako główną motywację wskazują chęć dopingowania swojej drużynie (80,4%). Na drugim miejscu najczęstszych powodów do oglądania meczu na stadionie uplasowała się wyjątkowa atmosfera meczowa (53,3%) oraz sposób na obejrzenie meczu z bliska z jak największą dokładnością (33,6%). Dla 28% respondentów wyjście na mecz to sposób na spędzenie czasu ze znajomymi, a dla 24,3% osób wskazało to tradycja, którą chcą kultywować. Natomiast dla 20,6% jest to dla nich forma finansowego wsparcia klubu.
Gdzie Polacy śledzą swoje ulubione drużyny Ekstraklasy
Współcześnie piłka nożna to o wiele więcej niż same rozgrywki. Duża część piłkarskiego świata dzieje się także online – wiedzą o tym polscy kibice, których znacząca większość według badania Flashscore śledzi ulubionych zawodników oraz klubu w mediach społecznościowych. Opowiedziało się za tym aż 70% respondentów.
Najczęściej wbierają do tego Facebooka (65,1%), You Tube (54,2%) oraz platformę X (22,9%). Zaraz za tą trójką znalazł się Instagram (20,3%) oraz Tik Tok (11,5%). Dużo mniejszym zainteresowaniem cieszą się platformy takie jak Messenger, WhatsApp czy Snapchat, a także LinkedIn, Threads, Reddit i Twich – co wynika ze specyfiki i przeznaczenia tych platform społecznościowych.
źródło: Flashscore.pl
Karty gwiazd Ligi Mistrzów w najnowszym GIGA Sporcie!!!