Chiny znowu górą! Takie zaskakujące informacje podaje Aleksander Olech z Instytutu Nowej Europy. Otóż zdaniem tego eksperta, mającego duże rozeznanie w geopolitycznej tematyce, Chińczycy triumfują w aspekcie ekonomicznym dzięki mundialowi, a przecież mimo szumnych zapowiedzi futbol w Chinach nie jest potężną siłą. Ba, przecież Chiny w ogóle nie grają w Katarze. A jednak, na innym polu uzyskują profity.
Zawód kibiców z Chin
Chińscy kibice, którzy rozmiłowali się w angielskiej Premier League (podczas azjatyckich tournee na przestrzeni lat kluby z Wysp Brytyjskich odwiedzały także właśnie Chiny), nie mogą być zadowoleni z występów swojej reprezentacji w piłce nożnej. Chińska kadra nie zakwalifikowała się na mundial w Katarze. A teraz cały kraj żyje protestami w związku z radykalnymi restrykcjami, które mają na celu walkę z COVID-19. To wywołało sprzeciw wielu Chińczyków, a ich protesty śledzi światowa opinia publiczna.
Mniej kibiców z Chin w Katarze niż w Rosji
COVID-19 pokrzyżował też plany wielu kibicom z Chin, którzy siłą rzeczy, w związku z radykalną polityką władz, nie mogli przylecieć do Kataru. Szczęśliwców jest raptem kilka tysięcy, a przed czterema laty w Chinach sprzedano ponad 40 tys. biletów. Przypomnijmy, że wtedy Chin też nie było na mundialu…

Marketingowo prosperują
Jednak Chiny triumfują na polu marketingowym. Otóż okazuje się, że blisko 70% produktów, jakie można kupić w Katarze podczas obecnego światowego czempionatu, pochodzi właśnie z tego kraju. Wybór jest ogromny, to rozmaite koszulki, piłki, flagi, maskotki. Gadżety cieszą się zainteresowaniem wielu kibiców, w tym przedstawicieli najwybitniejszych piłkarskich nacji.
Działania w Lusail
Warto zaznaczyć, że rola Chin w przygotowaniach do turnieju również była niebagatelna. Dowód? Chiny zbudowały zwracający uwagę wielu stadion w Lusail – futurystycznym mieście, które powstało de facto niedawno (16 lat temu, a w ostatnim czasie je stale unowocześniano). Tam zostanie rozegrany finał mundialu.
Sponsorzy z Chin dominują
Jeśli chodzi o sponsorów imprezy, to Chiny są oczywiście liderem. Wynika to z ich pragmatycznej postawy, braku rozterek w związku z łamaniem praw człowieka i praw pracowniczych. Chińczycy nie przejmują się śmiercią tysięcy robotników. Nie bacząc na to, realizują swoje interesy.
Chiny postrzegają sportowe imprezy wysokiej rangi jako szansę na zyskanie jeszcze większej soft power, a zatem „miękkie siły” pomocnej w budowaniu dobrego wizerunku kraju na zewnątrz, poza jego granicami. Mundial w Katarze to dla nich żyła złota w tym kontekście.
Mundialowy GIGA Sport w sprzedaży!!!
Wielki poster polskiej reprezentacji i GIGA terminarz turnieju, piłki adidas prosto z Kataru i najnowsza FIFA 23!!!
Ranking gwiazd mundialu oraz największe polskie gwiazdy! Wszystko to w najnowszym GIGA Sporcie! Już w kioskach!
