- Reklama -
Wraz z zakończeniem zasadniczej części sezonu 2025 PGE Ekstraligi eksperci z Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) przeanalizowali aktywność sportowców oraz klubów żużlowych na Instagramie i Facebooku. Badanie pokazało, że to wpisy zawodników o ich wypadkach i kontuzjach najbardziej angażują kibiców. Żużlowcy z Orlen Oil Motor Lublin mają najwięcej obserwujących zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku. Z kolei Stelmet Falubaz Zielona Góra może się poszczycić profilem klubowym z największą liczbą fanów na obu platformach.
Zgodnie z danymi z 10 sierpnia br., 95% żużlowców PGE Ekstraligi posiada konto na Instagramie. Mediana (wartość środkowa) to 7955 obserwujących. Z kolei na Facebooku konto posiada 88% zawodników, a mediana to 3804 obserwujących.
Bartosz Zmarzlik z największą społecznością na Instagramie
Największą społeczność na Instagramie – 119 tys. – zbudował Bartosz Zmarzlik. Liczba fanów śledzących jego profil jest większa od każdego kanału klubowego PGE Ekstraligi. Na drugiej pozycji jest Artiom Łaguta. Żużlowca Betard Sparty Wrocław obserwuje prawie 95 tys. osób. Na trzecim miejscu uplasował się kolejny zawodnik klubu z Wrocławia – Maciej Janowski – z wynikiem ok. 75 tys. obserwujących.
Sumując obserwujących żużlowców z każdej drużyny, na pierwszym miejscu uplasował się Orlen Oil Motor Lublin. Na drugiej pozycji jest Betard Sparta Wrocław. Na trzecim miejscu uplasował się Krono-Plast Włókniarz Częstochowa.
Biorąc pod uwagę profile własne klubów na Instagramie, najwięcej obserwujących mają: Stelmet Falubaz Zielona Góra (ok. 42,5 tys.), Betard Sparta Wrocław (ok. 38 tys.) i Orlen Oil Motor Lublin (ok. 35 tys.). Średnia 8 klubów żużlowych PGE Ekstraligi w tym medium społecznościowym to ok. 29,6 tys. obserwujących. Dla porównania średnia 18 klubów piłkarskich PKO BP Ekstraklasy to ok. 95 tys. obserwujących.
Największą liczbę polubień i komentarzy w części zasadniczej sezonu 2025 zebrał Artiom Łaguta. Za nim znaleźli się Bartosz Zmarzlik i Wiktor Lampart. Łaguta – zawodnik z trzecią najlepszą średnią biegową w sezonie zasadniczym – ponad połowę polubień (140 tys.) zebrał przy dwóch rolkach (treningowy start na torze oraz jazda po torze motocrossowym).
Od momentu wejścia w rywalizację z TikTokiem Instagram promuje Reels mocniej niż inne formaty. Trafiają one także do osób, które nie obserwują autora, więc baza potencjalnych „lajków” jest większa – dlatego pierwsze pięć materiałów z największą liczbą polubień to właśnie rolki – komentuje ekspert IMM.
Ponadto, aż 4 z 5 postów z największą liczbą komentarzy dotyczyło kontuzji po wypadkach żużlowców. Tomasz Lubieniecki z IMM zauważa:
Żużel od lat uznawany jest za jeden z najbardziej kontuzjogennych sportów motorowych. Brak hamulców, wysokie prędkości i bliski kontakt zawodników sprawiają, że ryzyko wypadku jest wpisane w ten sport. Posty żużlowców dotyczące wypadków i kontuzji generują wyjątkowo dużo komentarzy z kilku powodów. Po pierwsze, budzą silne emocje – od niepokoju o zdrowie zawodnika, przez empatię, aż po chęć wyrażenia wsparcia.
Po drugie, żużel ma bardzo lojalną społeczność fanów, którzy czują osobistą więź z zawodnikami i reagują na każdy kryzys. Po trzecie, wypadek na torze to często moment kulminacyjny meczu lub nawet całego sezonu, który kibice długo analizują – chcą dowiedzieć się szczegółów, wymienić opinie i być częścią sportowej narracji.
Najwięcej obserwujących zebrali zawodnicy Orlen Oil Motor Lublin
Najwięcej fanów na Facebooku (102 tys.) tak samo jak na Instagramie, ma Bartosz Zmarzlik. Na drugiej pozycji jest Maciej Janowski. Żużlowca Betard Sparty Wrocław obserwuje 77 tys. osób. Na trzecim miejscu uplasował się zawodnik Pres Grupa Deweloperska Toruń – Emil Sajfutdinow – z wynikiem ok. 68 tys. obserwujących.
Sumując obserwujących żużlowców z każdej drużyny, na pierwszym miejscu uplasował się Orlen Oil Motor Lublin (tak samo jak na Instagramie) z ok. 196 tys. obserwujących. Na drugiej pozycji jest Pres Grupa Deweloperska Toruń. Na trzecim miejscu uplasował się Betard Sparta Wrocław.
Biorąc pod uwagę profile własne klubów na Instagramie, najwięcej obserwujących mają: Stelmet Falubaz Zielona Góra (ok. 100 tys.), Gezet Stal Gorzów (ok. 90 tys.) i Betard Sparta Wrocław (ok. 67 tys.). Średnia 8 klubów PGE Ekstraligi w tym medium społecznościowym to ok. 64 tys. obserwujących.
Na Facebooku największą liczbę polubień i komentarzy w analizowanym okresie zebrał Bartosz Zmarzlik. Największe zaangażowanie wygenerowała rolka naszego mistrza świata z informacją, że wraz z Orlen Team ufunduje nowy motocykl i kask 11-letniemu Kubie, któremu skradziono cały sprzęt. Za Zmarzlikiem znaleźli się Patryk Dudek i Maciej Janowski.
Koszulki piłkarskich klubów do wygrania w najnowszym GIGA Sporcie!!!
Już jest w całej Polsce!

- Reklama -